.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۱۸ فروردین سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید طوسی
سرشار از یاد توام سردار!
سردار طوسی، سیره ای ولایی و بصیرتی الهی داشت که طی آن تکلیفی بالاتر از اطاعت محض از ولایت مطلقه فقیه احساس نمی کرد و آنچنان ذوب در ولایت بود که در خلوت و جلوت خود یک جلوه داشت و همواره خود را فدایی امام(ره) می دانست و تنها واژه ای که بر زبان او تکرار می شد همان "لبیک یا خمینی" بود!
سرشار از یاد توام سردار!

شمال نيوز: اگر چه در زمین سیر می کرد، اما آسمان پیما بود و در نگاه او آسمان پیدا بود، علم برمی داشت و دم غنیمت داشت و قدم به قدم از عدم گذشت و ناسوت را به مقصد لاهوت جا گذاشت و آهسته آهسته مبهوت معبودش شد و ذره ذره در او ذوب گشت تا با شهادت خویش، نظر به وجه الله کند و عند ربهم یرزقون گردد!!

سرداری که در اوج اقتدار، رسم سربازی می دانست و جانبازی می کرد، جاودانگی را در مردانگی یافت و جوانمردی را در دردمندی دید و زندگی را در دلباختگی متجلی کرد تا سرانجام جانبازتر از همه جان برکفان، پرواز را برگزیند و آسمانی گردد!

 طوسی عزیز، فرمانده ای که نه بر سرها، که بر دلها حکومت می کرد و نه گوشها، که جانها فرمانش را می شنیدند و نه در اطاعت سلسه مراتب، که در ارادت مدرسه عشق به جلوه درآمد و پیش و بیش از آنکه دیگران به او عشق ورزند، او شیفتگی نشان می داد تا بر ما مسجل گردد که "ما به او محتاج بودیم و او به ما مشتاق بود!"

طوسی، که امروز به ستاره شمالی و آفتاب شمال شهرت یافته و مشتاقان بسیاری را در صف انس با خود شاهد است، روستازاده لایقی است که فارغ از اصل و نسب های بالادست و نیز حلقه های حزبی و محافل جناحی و غیره، تنها و تنها از ایمانش سربلند شد و با شجاعتش شهره افاق گردید و دانش و درایتش او را به اوج برد و با مهرورزی و مهربانی اش ماندگار شد!

وجب به وجب جبهه های نبرد و سنگر به سنگر حوزه های عملیاتی لشکر 25 کربلای مازندران در مناطق جنگی به وسعت غرب تا جنوب، رشادت بزرگمردی را شهادت می دهند که یک تنه، مظهر و تجلی همه شجاعانی شد که در تاریخ کشورمان، نامهای پرآوازه دارند و در ردیف پهلوانان ملی اند!

طوسی که مرگ را با فشردن در میان مشت های پرتوانش مچاله و تحقیر کرد و از ابهت انداخت و در سنگرها سکنی گزید، در شب های حمله آنچنان می درخشید که پرتوافکنی حضورش، طلوع شبانه خورشید را تداعی می کرد و از نگاه روشن او، ماه رنگ از چهره می باخت و سحر متجلی می شد!

سردار طوسی، سیره ای ولایی و بصیرتی الهی داشت که طی آن تکلیفی بالاتر از اطاعت محض از ولایت مطلقه فقیه احساس نمی کرد و آنچنان ذوب در ولایت بود که در خلوت و جلوت خود یک جلوه داشت و همواره خود را فدایی امام(ره) می دانست و تنها واژه ای که بر زبان او تکرار می شد همان "لبیک یا خمینی" بود!

سرداری که در محضر ولایت، حق و حقیقت و عدل و عدالت، هرگز و در هیچ شرایطی اما و اگر، شرط و شروط، سهم و طلب، خط و خطوط، مرز و حدود، فراز و فرود و عرض اندام نداشت و وجاهت شرعی تمامی حرکات و سکناتش را تنها و تنها در جلب رضایت ولی امر مسلمین می نگریست!

قائم مقام لشکر همیشه پیروز 25 کربلای مازندران و فرمانده اطلاعات عملیات لشکر که عضویت مستمر در قرارگاه فرماندهی مشترک جنگ موسوم به خاتم الانبیاء داشت، کسی بجز طوسی عزیز نبود که عملاً امکان حضور و نقش آفرینی مازندرانی ها را در سطوح بالادست فرماندهی دفاع مقدس فراهم کرد و فتح فاو با آن عملیات باورنکردنی والفجر هشت، یکی از ثمرات بارز بکارگیری استعدادهای مازندرانی ها در سطوح فرماندهی عالی جنگ بود که می توان آن را پیچیده ترین و گسترده ترین عملیات جنگی در طول دفاع مقدس دانست که سردار سرلشکر شهید طوسی، با فعالیتهای مشترک اطلاعات-عملیاتی و فرماندهی، عملاً ایفاگر محوری ترین نقشها برای طراحی، توجیه، اقناع و عملیاتی کردن اندیشه ها و اطلاعات ناب خویش در قرارگاه خاتم بود.

شهید طوسی به روایت همسر مکرمه اش خانم عرب زاده طوسی، یک فرمانده تمام عیار بود که بیش از آنکه در ستاد مستقر باشد، در مناطق عملیاتی و در پیشاپیش رزمندگان حضور می یافت و مخصوصاً در عملیات والفجر هشت و فتح فاو، اوج فرماندهی ایشان به نمایش درآمد که حتی با دست خود در دهان غواصانی که در هنگام آموزش از سرما می لرزیدند، عسل می ریخت تا سالم بمانند و عملیات را با موفقیت پشت سر گذارند!

فرمانده ای که در خاطرات همسرش در کتاب "بوی تربت" در جریان فتح شهر استراتژیک فاو، چشمانی همیشه خسته و گودافتاده و خون رنگ و نیز قامتی همیشه خمیده و خسته و استراحت ندیده داشت و حتی زمانیکه برای چندمین بار مجروح شده و تازه از اتاق عمل بیمارستان مناطق جنگی برگشته بود و کاملاً به هوش هم نیامده بود، باز هم دغدغه جبهه داشت و دل نگرانی می کرد!

نماز شب طوسی، قرائت قرآن و دعاهای جانسوز طوسی، خلوت های قشنگش، عشقبازی های استثنائی اش و دلخوشی های او به اینکه توفیق حضور در خیمه ولایت را دارد و حسین زمان را تنها نگذاشته است، از او اسطوره ای همه جانبه ساخت که می توان با صراحت گفت که او علی وار، هم شیر روز و هم زاهد شب بود!

طوسی مظهر مهربانی، حسن رابطه، قدرشناسی، احترام و امتنان از فداکاری های همسر، والدین و نزدیکان بود و مخصوصاً تلاش داشت تا با مهربانی، بخشی از خلاء عدم حضور در نزد خانواده را جبران کند.

وی مشابه همین محبت ها متوجه خانواده های شهدا و خانواده های رزمندگان نیز می نمود تا آنها خلاء حضور عزیزانشان را کمتر حس کنند و به همین خاطر در مرخصی های اندک نوروزی اش، به همراه خانواده به سرکشی خانواده های ایثارگر می پرداخت.

اما بعد مهم دیگر، شخصیت سازمانی و ایمانی شهید طوسی است، چرا که ایشان یک مومن خودساخته، خداباور، ایثارگر و یک الگوی تمام عیار اخلاقی، رفتاری و ارتباطی برای همه اطرافیان اعم از همزادگاهی ها، همرزمان و هم نشینان بود که به هیچوجه منافع فردی خود را بر منافع گروهی و سازمانی ترجیح نمی داد و بعبارتی ساز جدا نمی نواخت و همه چیزش وقف نظام بوده و در نهایت هم، همه هستی خود را به اسلام هبه کرد و در خاطره دفاع مقدس و همه کسانی که بر سر این سفره مقدس نشسته و ماندگاری نشان داده اند،جاودانه ماند.

امثال شهید طوسی، اگر چه بلحاظ ظاهری در میان ما نیستند، اما با حضور معنوی خویش، هادیان اصلی دلهای مردم بویژه جوانان این مرز و بوم اند که علیرغم اینکه این شهدا را عیناً درک نکرده اند، اما شیفتگان واقعی آنان بوده و برای دفاع از آرمانهای این شهدای بزرگ سنگ تمام گذاشته و برایشان یادواره ها گرفته و خلق آثار می کنند و اینجاست که ما حالا می فهمیم آوینی عزیز، سیدالشهدای اهل قلم در باره این ره یافتگان وصال چه شیرین گفت: پندار ما اين است كه ما مانده ايم و شهدا رفته اند، اما حقيقت آن است كه زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند!

مهم این است که ما زنده بودن شهدای خود را درک کرده و بباوریم که آنها در افقی بالاتر ناظر و شاهد اعمال ما بوده و فعل و انفعال رفتاری ما را پی می گیرند و مبادا در روز قیامت، وقتی پرونده اعمال ما گشوده می شود، ما شرمنده شهدایی باشیم که یا لاف دوستی و همرزمی با آنها را می زدیم و یا از برکت خون آنها، سرشار نعمتیم!

اما در نگاه دیگر تاکید می گردد که تردید نیست که سردار سرلشکر شهید محمد حسن قاسمی طوسی، در سطوح سرداران عالی مقام دفاع مقدس و شهیدی فرااستانی است که امروز می توان او را در کنار باکری ها، باقری ها، همت ها، زین الدین ها، کاظمی ها و خرازی ها نشاند و بسیار تأسف بار است که در جریان تبلیغ شخصیت ستادی و عملیاتی ایشان، قصوری فراگیر وجود دارد که مانع از تحقق این واقعیت می گردد.

در مراسم پرشکوه بیست و پنجمین سالروز شهادت ایشان که در شب جمعه مورخه 18/1/ 91 در منزل ایشان در روستای شهیدپرور طوسکلای نکاء و با حضور ارزشمند وزیر محترم نفت سردار مهندس قاسمی، استاندار محترم و معاونین ایشان و نیز همرزمان شهید برگزار شد، سخنرانان و خاطره پردازان مراسم از جمله امام جمعه محترم نکاء به این حقیقت اشاره می کردند که حق سردار شهید طوسی، آن طور که شایسته اوست، ادا نشده است و حتی ایشان به خاطره ای پرداخت که طی بازدید از مناطق جنگی، بخاطر عدم تجلی تبلیغاتی از شهید طوسی در کنار سایر سرداران کشوری، ایشان نماز جماعت را نیز به عنوان نماد اعتراض اقامه نکرده تا میزبانان راهیان نور را متوجه این قصور نماید.

سردار قاسمی نیز طی سخنان کوتاهی بر این حقیقت و جایگاه بلند شهدایی همچون طوسی اذعان کرده و بر قدردان بودن ما از شهدا تاکید داشته اند و اینکه جامعه ما شهید پرور و در نتیجه شهید محور است و مهم این است که ما به باوری برسیم که بتوانیم زنده بودن شهدا و تاثیرگذاری آنها را بر امور جامعه لمس ودرک کنیم !

نکته مهم اینکه شهدای سه گانه طوسی و ابوی همیشه همرزمشان به همراه سایر اقوام شهید و جانباز و رزمنده، کلکسیونی از افتخارات ارزشی اند که شاید در هیچ برهه ای، این همه افتخار، یکجا نصیب خاندانی نشود و بسیار حیف است که ما حتی در مازندران، قدردان بزرگواران شهیدی همچون طوسی، حاج بصیر، ابوعمار، مهرزادی، نوبخت، بردبار، خنکدار، علمدار، نبوی، خداداد، بهرامی، خیریان، شیرودی، کشوری، خلعتبری، سجودی، نوری و دیگر عزیزان نباشیم!

شهدایی که جامعه ما تا قیام قیامت، مرهون و مدیون خون سرخ و نفس پاک آنان است و این همه امدادهای غیبی الهی که امروز متواتراً نصیب ملت ما می شود، قطع یقین حاصل و دستاورد فداکاری آنهاست که ما یک لحظه هم نباید از ولی نعمتان خود غافل باشیم!

حالا ما مانده ایم و این همه تکلیف زینبی که باید معرف حسینیان زمان خویش باشیم تا خونشان در برهه ای از زمان و قطعه ای از مکان محبوس و مهجور نماند و نسل امروز و نسلهای بعد از درک آنان محروم نگردند و اولین گامی که می توانیم برداریم، هم مرامی و هم عملی با شهدای بزرگی همچون طوسی است و آن پرهیز از گرایش به زخارف و چرب ورنگ و زرق و برق دنیاست و گام دوم استقرار در خیمه ولایت و اصرار بر انجام تکالیف الهی است و گام سوم، بصیرت ورزی است که بایستی با بیداری اسلامی و سیاسی، منش انقلابی امام راحل و مقام معظم رهبری درک کرده و در انطباق بین معیارها و مصداق ها، دچار خطاهای استرتژیک و یا دوپهلو گویی ها نشویم و چهارمین گام، مرعوب نشدن از هارت و پورت های دشمنان ماست که در دفاع مقدس، از آنان ابهت شکنی شد و گام پنجم شجاعت ورزی و شهادت طلبی است و در این رابطه بایستس مروج فرهنگ جهاد و شهادت نیز باشیم تا خدای نکرده دشمن نتواند نسل دیروز و امروز را از شهادت طلبی به رفاه طلبی تنزل دهد و گام ششم درک جبهه ها و جنگ های جدید و انعطاف پذیری برای نقش آفرینی در سنگرهای جدید مبارزه موسوم به جنگ نرم است که طبعاً دشمن در این جبهه پنهانی تر، گسترده تر، فریبنده تر عمل کرده و حضور زیرکانه همرزمان طوسی ها و یا کسانی که آرزوی همسنگری با طوسی ها را در سر می پرورانند، الزامی است!

اما سؤالی که ذهنم را احاطه کرده اینکه چرا مدیران ذیربط استانی حتی از تکرار نکوداشت سالانه این شهدای عزیز که به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید طوسی در مازندران برگزار می گردید، استنکاف ورزیده و عملاً مانع از آشنایی هر چه بیشتر نسل امروز با اسطوره های نسل اول در عرصه های ایثار و فداکاری می گردند؟!

آیا از درک ضرورتهای زمان غافل اند و یا اینکه در انجام تکالیف الهی خود قاصرند و اینکه آیا می اندیشند که به تجلیل از شهدا نیازی نداشته و جامعه به اندازه کافی از منویات شهدا سرشار شده است!؟

اما واقعیت این نیست، واقعیت این است که ما در این دنیای وانفسا و پرتهدید، بیش از پیش به شارژ معنوی و روحی از سوی شهدا نیازمندیم و حالا که به شرایط دفاع مقدس نزدیک می شویم بایستی نیازمندتر از همیشه مشتاق تر از گذشته به شهید طوسی ها بگوئیم:       تکرار فریاد توام سردار  /  سرشار از یاد توام سردار

در پایان ضمن تبریک و تهنیت سالروز شهادت طوسی بزرگ، اسطوره مازندرانی دفاع مقدس، بر اهتمام هر چه بیشتر همرزمان، همسنگران، هم اندیشان و مدیران ارشد استان در عرصه های مختلف اصرار ورزیده و مؤکداً متذکر می گردم که تجلیل از سردار شهید طوسی، تجلیل از مازندران و مازندرانی ها و فرهنگ شهادت طلبی و شجاعت ورزی آنهاست که در همه عرصه ها سربلند بیرون آمده اند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سعید 18 فروردين 1391
روحش شاد و یادش گرامی باد
نا شناس 18 فروردين 1391
تشكر از قدرشناسي شما مازندران درهمه امور مغموم مانده است
نا شناس 18 فروردين 1391
يادوخاطره اين ستاره شمالي وآفتاب شمال وياران شهيدش به خير.راهشان پر رهروباد.مازندران بايد دستي بالا بزند واين افتخار هاي خود را براي آن كه برنسل آينده به لحاظ تربيتي تاثيربگذارد خوب معرفي كند.به استادعزيزمان حاج صادق رنجبر پيشنهاد ميكنم كتاب روان وهمه فهمي براي اين عزيزان تاليف نمايند تا نسل جديد از اين الگوها بهره ببرد.
نا شناس 18 فروردين 1391
ازتوجه امام جمعه محترم معرفي شهدا بسيار سپاسگزاريم.به يقين اين شهيدان حق بزرگي برگردن ما دارند.
نا شناس 18 فروردين 1391
استاندار محترم ما حتما ميدانند كه چه ميزان فرهنگ ايثار و شهادت بر استحكام قواي معنوي جامعه و به تبع آن كاهش آسيبهاي اجتماعي سياسي فرهنگي و حتي اقتصادي تاثير دارد فلذا خوب است اعتبارات فرهنگي در اين زمينه هزينه شود.البته كار ماندگار با تاثير عميق تربيتي و شدني است اگر به برگزاري همايش يادواره و... اكگتفاكنيم نمي شود بياييد كار واقعي ....
نا شناس 18 فروردين 1391
مسئولین... دراستان بايد كاري كنند كه استان را به نام طوسي ها ،بصیرها ... بشناسند .اگر اين نشود افرادی... كه بويي از جهاد وشهادت نبرده اند مانند شب پره بازيگر ميدان شهر عزيز ما مي شوند.
پریمی 18 فروردين 1391
درود بر مردان مرد عرصه ایثار سردار به یاد دارم در جنگ چون حیدر کرارغرش نای اسدیت شغالان بیشه خصم را فراری می داد کجایی تا ببینی سربازت در مشکلات زندگی سر خورد وسرش شکست اما باتو بودن را افتخارش می داند محور سه ا ط ع بسیجی کوچک یادش بخیر
نا شناس 19 فروردين 1391
ياد همرزم اطلاعات عمليات سردار شهيد صمد طالبـــي هم به خير .
نا شناس 19 فروردين 1391
صلوات برروح پاک تمامی شهیدان ...
نا شناس 19 فروردين 1391
سردار شهید طوسی - ققنوس خسته‌دل جبهه


سردار سرلشکر پاسدار شهید محمدحسن طوسی


محمد حسن تشنه بود، تشنه رسیدن به عدل و برقراری مدینه فاضله علی‌بن ابیطالب (ع) تا آنجا كه ره صدساله را یک شبه پیمود. از همان كودكی می‌دانستم كه این كودك مرد عمل است.


درست چهل و پنج روز مانده به عملیات والفجر8 به خانه آمد. نگران شدم پرسیدم: چه اتفاقی افتاده است؟ بی‌موقع به مرخصی آمده‌ای؟ خیلی آرام گفت:«آمده‌ام، كمك‌های مردمی برای رزمندگان ببرم. توی این هوای سرد، بچه‌های مردم مشغول آموزش غواصی هستند. خدا راضی نیست از غذای معمولی لشگر بخورند. باید برای آنها عسل، مربا، شیر، سركه، صد كیلو ترشی و یك تن برنج ببرم».


همان روز به همراه برادرم و او راهی بوشهر شدیم. تا مقداری عسل تهیه نمائیم. مادرش نیز به همراه زنان روستا وسائل دیگر را فراهم نمود.محمد حسن ققنوس خسته‌دل جبهه بود، باید می‌سوخت تا از كنارش مردانی به زلالی آسمان قد علم كنند و حقانیت او را به جهان اثبات نمایند.
نا شناس 22 فروردين 1391
یا لثارات الحسین
یاد این سردار دلاور و تمام سرداران و شهیدان شهرستان نکا به خصوص شهید امنیت و عزت شهید محمد منتظر قایم(غلام نژاد) را گرامی میداریم. راهشان پر رهرو باد.
انصار حزب الله شهرستان نکا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.